In ons werk als erfcoach kwamen en komen wij het produceren en vermarkten van een eigen streekproduct echter niet in groten getale tegen. En dat is deels vreemd, aangezien de aandacht voor de korte keten nog altijd volop aanwezig is. De korte keten wordt als een belangrijke schakel gezien in een langdurig perspectief voor de landbouw. Ook de reclames over voedsel ademen het ambacht en de kleinschaligheid. Net zoals het voor vele generaties voor ons de normaalste zaak van de wereld was, willen ook wij weer weten waar ons voedsel vandaan komt. Met de beeldvorming zou het dan wel goed zitten, maar in de praktijk zien we toch wat anders. Ondanks een lichte groei in het aantal verkooppunten aan huis – over de laatste drie jaar ongeveer acht procent – hebben streekmerkproducenten het niet altijd gemakkelijk. Zo zijn verschillende zelfzuivelaars de afgelopen twee jaar noodgedwongen gestopt. Een onzeker toekomstperspectief en sterk wisselende prijzen hebben van het zelfzuivelen een minder stabiele neventak gemaakt. Uiteraard staan de succesverhalen hier tegenover, van agrariërs die in de loop van de jaren wel een bloeiende neventak hebben opgebouwd rondom een eigen product.
Met een onderscheidend verhaal en product, een heel eigen smaak en beleving hebben agrariërs meer in hun mars dan veelal gedacht wordt. En het is logisch dat een neventak als deze niet voor iedereen is weggelegd, maar we komen als erfcoaches graag in contact met die agrariërs die wel stappen willen zetten om een eigen product in de markt te zetten.
Benieuwd wat de erfcoaches voor jou kunnen betekenen? Kijk op onze contactpagina voor een erfcoach bij jou in de buurt.